Edukacja zdrowotna w szkołach od 2025 r.

dentonet.pl 2 tygodni temu

Minister edukacji Barbara Nowacka, minister zdrowia Izabela Leszczyna oraz minister sportu i turystyki Sławomir Nitras ogłosili inaugurację prac nad nowym przedmiotem szkolnym – edukacją zdrowotną. Przedmiot będzie nauczany w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych od września 2025 r.

Jak czytamy w komunikacie na stronie MEN, edukacja i zdrowie należą do najważniejszych obszarów odpowiedzialności państwa, a troska o dobrostan uczniów i uczennic jest dla rządu premiera Donalda Tuska priorytetem. Dlatego już od 2025 r. w planie lekcji pojawi się edukacja zdrowotna.

Będzie to przedmiot, który zdrowie człowieka traktuje w sposób kompleksowy – podkreśliła minister Barbara Nowacka. Jak dodała, edukacja zdrowotna będzie obejmować zagadnienia zdrowia psychicznego, fizycznego, a także kwestie zdrowego odżywiania, profilaktyki, problemu uzależnień oraz edukacji seksualnej. – Powołałam zespół ekspertów, który wypracuje podstawy programowe nowego przedmiotu. Koordynatorem zespołu został prof. Zbigniew Izdebski, doświadczony pedagog, seksuolog, nauczyciel akademicki – powiedziała minister Nowacka.

Ekspertów do zespołu rekomendowali też ministrowie zdrowia oraz sportu i turystyki. Minister zdrowia Izabela Leszczyna podkreśliła, iż szkoła musi uczyć, jak zadbać o własne zdrowie. – Profilaktyka to priorytet, bo pozwala nam zachować długie życie w dobrym zdrowiu. Trudno wyobrazić sobie lepszy czas na wyrobienie zdrowych nawyków stylu życia niż czas w szkole – powiedziała minister zdrowia.

Bardzo cieszę się z tej inicjatywy. Chcemy pokazać uczniom, iż od tego, czy się ruszasz, od tego, co jesz, od tego, jak się wysypiasz, zależy to, jak się czujesz i czy jesteś zdrowy – dodał minister Sławomir Nitras i zaznaczył, iż rolą szkoły jest to, by uczniowie nabywali umiejętności ruchowe, które decydują o sprawności, także w późniejszych latach.

Edukacja zdrowotna zastąpi wychowanie do życia w rodzinie. Przedmiot jest przewidziany dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych, a także klas I-III szkół ponadpodstawowych – liceów ogólnokształcących, techników, branżowych szkół I stopnia.

W trakcie pandemii wiele gabinetów stomatologicznych było niedostępnych albo miało ograniczoną dostępność. W tym czasie dzieci przebywały w domach, bo szkoły były zamknięte, więc doszły do tego niekorzystne nawyki, takie jak oglądanie filmów, gry komputerowe i wieczne przekąski. Zauważyliśmy więc pogorszenie stanu zdrowia jamy ustnej u dzieci – mówi o wpływie pandemii COVID-19 na stan zdrowia jamy ustnej wśród polskich dzieci prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak-Kowalczyk, dziekan Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, konsultant krajowy ds. stomatologii dziecięcej, prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.

Źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja/

Idź do oryginalnego materiału